Enexis werkt al enkele jaren aan Smart Charging: het slim opladen van elektrische auto’s om te voorkomen dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt. Hiervoor is inmiddels een protocol ontwikkeld: het Open Smart Charging Protocol (OSCP). Dit beschrijft de ‘taal’ die een netbeheerder en een partij die auto’s slim aanstuurt, onderling spreken. Dit protocol is inmiddels opgenomen in de Open Charge Alliance (OCA) en wordt sinds oktober 2014 als wereldwijde standaard voor Slim Laden aan de markt aangeboden. Hiermee is een essentiële stap gezet voor grootschalige uitrol van elektrische vervoer binnen en buiten Europa.

Flexibel

Het protocol maakt het mogelijk om aan partijen die auto’s aansturen voor de komende 24 uur aan te geven hoeveel capaciteit elk kwartier beschikbaar is. Het idee hierachter is dat ‘gewone’ verbruikers, zoals bijvoorbeeld: televisies, straatlantaarns en stoplichten, voorrang krijgen op elektrische auto’s; deze verbruikers zijn namelijk niet flexibel. De elektrische auto’s zijn wel flexibel in hun elektriciteitsgebruik en kunnen dus laden op die momenten dat er ‘plek’ is op het netwerk.

Dezelfde taal

Lennart Verheijen, innovator en projectleider Smart Charging bij Enexis: ‘Uit onze proeven blijkt dat dankzij het gebruik van het OSCP en het bijbehorende algoritme, er in vergelijking met ongestuurd laden zeker tien keer meer auto’s op één locatie opgeladen kunnen worden, zonder het lokale netwerk te hoeven verzwaren. Dat dit protocol nu via de OCA internationaal verspreid wordt is een heel belangrijke stap. De grootste uitdaging van het smart grid is namelijk niet de techniek ervan, maar dat alle verschillende partijen in het smart grid dezelfde taal spreken.

Bekijk het filmpje over Enexis en Smart Charging: