Is het voortdurend anders aansturen van de auto wel goed voor de accu?

Bij Smart Charging stuur je niet direct de accu aan. Je geeft aan de laadpaal het maximum op wat hij aan de auto mag leveren. De auto bepaalt vervolgens zelf met hoeveel vermogen hij zijn accu oplaadt, zolang dit vermogen het maximum van de paal maar niet overstijgt. Het Battery Management Systeem van de auto houdt dus zelf de controle.

Hoe lang duurt het om een accu op te laden?

Die vraag is per auto niet goed te beantwoorden. Dit is afhankelijk van hoe groot de accu is, hoeveel er nog in zit op het moment dat er geladen wordt, hoeveel vermogen de paal kan leveren en met hoeveel vermogen de auto maximaal opgeladen kan worden. Wat wel bekend is, is dat de gemiddelde auto zo’n 30 km per dag rijdt. Om dit op te laden op een zogenaamde 3-fase laadpaal is iets meer dan een half uur nodig. Aangezien een auto gemiddeld ruim 22 uur per dag stil staat is er heel veel tijd om deze op te laden en is het dus niet nodig alle auto’s op hetzelfde moment op te laden.

Het duurt al zo lang om de accu op te laden, gaat dat met Smart Charging niet nog veel langer duren?

Gemiddeld zal het inderdaad iets langer duren totdat de accu vol is, aangezien niet iedereen op hetzelfde moment kan laden. Je kunt het laadalgoritme echter zo ontwerpen dat mensen die eerder weg moeten ook sneller geladen worden en mensen die nog de nacht thuis blijven juist wat langer wachten. Voor hen is het namelijk niet erg dat het laden wat langer duurt.

Wat nou als je zelfs met Smart Charging niet alle auto’s tegelijkertijd kunt opladen?

Het uitgangspunt van Smart Charging is dat niemand ooit met een lege accu staat als hij wil vertrekken. Als dit toch gebeurt omdat er ter plaatse te weinig capaciteit op het netwerk is, blijft de netbeheerder in gebreke en zal hij extra kabels moeten gaan leggen. Dankzij de meetapparatuur die er voor Smart Charging geplaatst wordt ziet de netbeheerder deze situatie op tijd aankomen en kan hij dus preventief al zorgen dat er al extra kabels komen te liggen.

De netbeheerder mag toch helemaal niet bepalen wanneer ik wel of niet geladen wordt?

Klopt, dit gaat de netbeheerder ook niet doen, maar een commerciële partij. Met deze commerciële partij heb je als automobilist een contract waarin de afspraken staan over hoe jouw auto geladen wordt. Over het algemeen zal gelden dat hoe flexibeler je als klant bent, hoe goedkoper je uit bent. Als je per se altijd direct geladen wilt worden zullen die commerciële partijen dit met je kunnen afspreken, maar dat betekent waarschijnlijk wel dat je een duur contract krijgt.

Kan mijn auto wel smart chargen?

Inmiddels kunnen alle elektrische auto’s communiceren volgens het zogenaamde mode 3 protocol. Als auto’s via dit protocol kunnen communiceren met de laadpaal kunnen ze smart chargen.

Dat gedoe met laden, ik kan toch beter gewoon mijn auto opladen via een normaal stopcontact in de garage?

Dat kan zeker, maar ook dan kun je profijt hebben van Smart Charging. Stel dat je bijvoorbeeld een waterkoker, elektrische kookplaat of oven aanzet die op dezelfde groep zit, dan raakt de zekering in de meterkast al snel overbelast. Smart Charging kan ervoor zorgen dat op het moment dat de waterkoker aan gaat, de auto even een stapje terug doet met laden. Als je zonnepanelen hebt zou de auto andersom ook juist extra kunnen gaan laden op het moment dat die panelen veel stroom leveren.